Mobiel betalen met de Bancontact-app al mogelijk bij meer dan 16.000 winkels

Brussel, 16 december 2016 – Vandaag kan je betalen met je smartphone in meer dan 16.000 grote en kleine winkels via de Bancontact-app of de applicatie van je bank dankzij SmartPay van Worldline. Mobiel betalen is hierdoor toegankelijk via Bancontact voor alle Belgen met elke smartphone. 7 banken hebben bovendien de toepassing van Bancontact in hun eigen bank-apps geïntegreerd: Belfius, BNP Paribas Fortis, ING, KBC, CBC, Fintro en Hello Bank.

Betalen met de smartphone kan nu onder andere in alle winkels van Standaard Boekhandel, Club, Cora, JBC, Inno, Krëfel, A.S.Adventure en in heel wat restaurants van Quick, verschillende winkels van Delhaize en bij vele andere winkels. In 2017 zullen nog heel wat anderen volgen.

Wat is SmartPay?

SmartPay is de naam van de betaaloplossing van Worldline waarmee handelaren mobiele betalingen kunnen aanvaarden op de betaalterminal in de winkel. Handelaren krijgen deze eindejaarsperiode SmartPay gratis op hun betaalterminal geactiveerd.

De transactiekosten voor mobiel betalen zijn bovendien dezelfde als voor een Bancontact-transactie met de kaart. En die tarieven werden in juni 2016 spectaculair verlaagd. Zo werden betalingen onder de 5 euro tot 60% goedkoper voor handelaren. Concreet betaalt een handelaar 2 eurocent voor een Bancontact-transactie onder de 5 euro, met de kaart of met de smartphone.

 

Hoe werkt het?

Betalen met de smartphone is heel eenvoudig en even veilig als een kaartbetaling.

  1. Zeg tegen de kassier(ster) dat je met je smartphone wil betalen.
  2. Open de Bancontact-app of je bank-app en kies ‘betaal'. 
  3. Scan de QR-code op het scherm van de terminal aan de kassa.
  4. Valideer de transactie en bevestig met je pincode. Betaald!